گیوتین



تاریخچه گیوتین

برای اولین بار گیوتین درایرلند،انگلستان و ایتالیا در قرون 14و15میلادی مورد استفاده قرار گرفت. دستگاه هایی مانند مانایا در ایتالیاوچوبه دارهالیفاکس به شکل گیوتین امروزی بوده اند و ممکن است سابقه استفاده از گیوتین به بیش از 500 سال قبل ازاستفاده ان درفرانسه برسد.اما گیوتین جدیدی که در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت مربوط به قرن 18 است.متنی را که دارید می خوانید کاملترین تاریخچه ی گیوتین نیست اما تلاش می شود که یک تاریخچه ی مفید از گیوتین در اختیار شما قرار گیرد.

ایده ی دکتر گیوتین

برخلاف باور عمومی دکتر جوزف ایگناس گیوتین مخترع گیوتین نبود بلکه اویک پزشک ونماینده ی مجلس بود که در سال1790
پیشنهاد کرد که مجازات اعدام باید برای همه یکسان باشد وباید بدون در نظر گرفتن رتبه اجتماعی وماهیت جرم صورت گیرد. اعدام می بایست سریع انجام شود تا فرد فرد مجرم دچار درد و رنجی نگردد ایده ی او در ابتدا مورد تمسخر واقع شد ولی بعدها
شورای امنیت ملی ان را احیا کرد ودر سال 1791 به تصویب رساند.
 
ساخت گیوتین

سند مجازات مرگ با این دستگاه مکانیکی توسط دکتر انتوان لویی دبیر اکادمی ملی عمل جراحی و لویی شانزدهم پادشاه وقت فرانسه
امضا گردید .دکتر لویی که نویسنده بخشی از این سند بود توضیح داد که این روش تنها روش انسانی اعدام است زیرا مرگ فرد محکوم سریع وبدون درد خواهد بود. دستورالعمل اعدام به وسیله ی گیوتین به همه ی استان ها برای اجرای فوری ابلاغ شد. وزارت دادگستری نیز به سرعت این قانون را تصویب کرد. دکتر انتوان لویی ساخت گیوتین را به یک فرد المانی به نام توبیاس اشمیت واگذار کرد او که یک سازنده ی الات موسیقی بود این کار را قبول کرد و آن را ساخت.

به کار گیری گیوتین

نمونه ی اولیه ساخته شده توسط اشمیت نخست بر روی اجساد وحیوانات مورد ازمایش قرار گرفت اما اولین باری که گیوتین برای یک فرد زنده به کار رفت مربوط به 25 اوریل1792 است که برای اعدام نیکولا پلیتر که یک راهزن بود صورت گرفت این ماشین مرگ بعدها قربانیان معروف تری مانند: لویی شانزدهم(امضا کننده ی طرح  گیوتین!!)،ماری انتوانتٰ،شارلوت دانتون،روبسپییر و بسیاری دیگر را به لیست قربانیان خود اضافه کرد. گیوتین سریع بود و جلادهای با تجربه می توانستند در هر30 ثانیه یک نفر را اعدام کنند. این دستگاه در اویل لوییزت نام دشت ولی روزنامه نگاران پارلمانی که از دکتر گیوتین خوششان نمی امد نام ان را به گیوتین تغییر دادند و همین نام نیز میان مردم رواج یافت.

مردم و گیوتین

مردم لقب های زیادی به گیوتین دادند مثل: تئاتر سرخ، تیغ ملی، انتقام گیر مردمی و حتی عطسه کردن در سبد شایان ذکر است که گیوتین در ابتدا نزد مردم محبوبیتی نداشت چون مردمی که برای اعدام جمع می شدند  به قصد تفریح میرفتند! و وقتی که اعدام نیکولا پلیتر صورت گرفت بسیار ناراضی بودند چون به نظر انها  اعدام خیلی سریع انجام شد و تفریح نداشت مضحک ترین کاری که فرانسویها در هنگام اعدام انجام می دادند این بود که چند پزشک پس از اعدام میرفتند تا ببینند که آیا فرد اعدام شده پس از اعدام زنده می ماند یا نه؟! اعدام با گیوتین صحنه ی دردناکی از خود به جای می گذاششت زیرا خون زیادی روی سکو می ریخت که برای مردم مشمئز کننده بود.باتوجه به این  قضیه دستور دادند گیوتین ها را قرمز کنند تا مردم رنگ وخون را از هم تشخیص ندهند در انقلاب 1789فرانسه علاوه بر پادشاه وملکه واطرافیانش بسیاری از اشراف و ثروتمندان توسط گیوتین اعدام شدند. 

آخرین نفری که در فرانسه با گیوتین اعدام شدحمید جندوبی نام داشت که به جرم تجاوز وقتل زن جوانی به نام الیزابت بوسکه به مرگ محکوم شد ودر تاریخ 10 سپتامبر 1977 در مارسی به زیر گیوتین رفت.


( در پناه حق )